امام جمعه موقت تهران
امام خمینی(ره) با عمل صالح، معیار ارزش انسان را معنا کرد
امام جمعه موقت تهران گفت: قرآن کریم بهصراحت اعلام میکند که معیار ارزش انسانها نه نسب و نژاد، بلکه تنها «عمل صالح» است. امام خمینی(ره) تمام عمر پربرکت خود را صرف انجام عمل صالح کردند و دغدغه اصلی ایشان همواره انجام وظایف الهی بود.

امام خمینی(ره) با عمل صالح، معیار ارزش انسان را معنا کرد
امام جمعه موقت تهران گفت: قرآن کریم بهصراحت اعلام میکند که معیار ارزش انسانها نه نسب و نژاد، بلکه تنها «عمل صالح» است. امام خمینی(ره) تمام عمر پربرکت خود را صرف انجام عمل صالح کردند و دغدغه اصلی ایشان همواره انجام وظایف الهی بود.
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حجتالاسلام سیدمحمدحسن ابوترابیفرد شامگاه سهشنبه در مراسم سالروز ارتحال امام خمینی(ره) و سالگرد شهید سیدعلی ابوترابی که با حضور جمعی از فرماندهان نظامی، مسئولان استان و مردم قزوین در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد، اظهار کرد: قرآن کریم دو نوع معماری شهری را معرفی میکند؛ معماری «بلد طیبه» که مایه برکت است و معماری خبیث که موجب ویرانی میشود. قزوین، الگوی تاریخی «بلد طیبه» قرآنی است.وی با استناد به آیه ۵۸ سوره ابراهیم بیان کرد: قرآن کریم معماری شهرهای مطلوب را «بلد طیبه» مینامد که دارای سه ویژگی اصلی است: قرارگیری در میان باغات و فضای سبز، سیستم آبیاری پایدار و معماری همساز با محیط زیست. قزوینِ تاریخی نمونه بارز این الگو بوده است.امام جمعه موقت تهران با تشریح دیدگاههای قرآن درباره معماری شهری گفت: شهر قزوین در گذشته دارای شبکهای منحصربهفرد از کانالهای آبیاری بود که سیلابهای کوهپایههای البرز را مهار و به بیش از ۲۵۰۰ هکتار از باغستانهای حاشیه شهر هدایت میکرد. این سیستم که به «کاریز» معروف بود، نهتنها از بروز سیل جلوگیری میکرد، بلکه باعث رونق کشاورزی و ایجاد محیطی سرسبز میشد.
وی با ابراز تأسف از تخریب ۷۰ درصدی باغستانهای قزوین در دهههای اخیر خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز تنها حدود ۷۰۰ هکتار از باغستانهای قزوین باقی مانده است. این تخریبها باعث شده شهر در معرض سیلابهای ویرانگر قرار گیرد، همانطور که در سیل سال ۱۳۹۸ شاهد خسارات سنگین بودیم.امام جمعه موقت تهران با مقایسه وضعیت قزوین با دیگر شهرها تصریح کرد: همانطور که تخریب جنگلهای شمال کشور باعث افزایش سیلابها شده، نابودی باغستانهای قزوین نیز این شهر تاریخی را آسیبپذیر کرده است. در حالی که در گذشته، این باغستانها مانند کمربند سبز، شهر را از گزند سیل محافظت میکردند.مقاومت آزادگان، تجلی کلمه طیبه در سختترین شرایط بودوی با بیان اینکه مبانی اعتقادی امام خمینی(ره) الگویی تزلزلناپذیر است، گفت: امام خمینی(ره) نمونه کامل انسان تزلزلناپذیر بودند. در سال ۱۳۶۷، وقتی قطعنامه ۵۹۸ به تصویب رسید، بسیاری دچار تردید شدند، اما امام با همان استواری همیشگی فرمودند: «من این جام زهر را مینوشم»، چرا که مبانی اعتقادی ایشان بر پایههایی محکم استوار بود.امام جمعه موقت تهران بیان کرد: امام خمینی(ره) همانند کوهی استوار بودند که حتی کوهها متزلزل میشدند، اما ایشان هرگز تزلزل نمییافتند. این استحکام از مبانی اعتقادی محکم و برهانی ایشان نشئت میگرفت.
حجتالاسلام ابوترابیفرد با اشاره به خاطرات سردار آزادگان، شهید ابوترابی، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار، در زندانهای مدرن غرب شاهد افسردگی و خودکشی زندانیان هستیم، اما در اردوگاههای اسرای ایرانی، شور و امید و حرکت موج میزد. این همان «کلمه طیبه» است که اسارت را به قطعهای از بهشت تبدیل کرده بود. آزادگان ما در طول اسارت، ۱۴۰ حلقه علمی و قرآنی، ۳۵۰۰ جلسه آموزشی و بیش از ۷۰۰ نمایش مذهبی و انقلابی در همان اردوگاهها برگزار کردند که اسارت را برای آنان به دانشگاهی معرفتی و محیطی پویا و امیدبخش تبدیل کرد.وی ادامه داد: آزادهای که تحت شدیدترین شکنجهها قرار گرفته بود، شستوشوی زخمهایش را نعمت الهی میدانست، چرا که این فرصت را یافته بود تا در راه اسلام و انقلاب مقاومت کند.وی با اشاره به خاطرهای از برادر آزادهاش گفت: در اردوگاه موصل، عراقیها برای شکستن روحیه اسرا، ماهها خانوادهها را از خبرگیری محروم کرده بودند. یک روز که بالاخره نامهها رسید، برادرم دید نامه همسرش با جمله «یا زهرا(س)» آغاز شده؛ همین جمله کوتاه تبدیل به رمز ارتباطی اسرا شد و شبکه ارتباطی جدیدی ایجاد کرد.امام جمعه موقت تهران با تشریح ویژگیهای «شجره طیبه» قرآنی عنوان کرد: شجره طیبه در انسان، مبتنی بر ریشههای عمیق اعتقادی، شاخوبرگ فضایل اخلاقی است و میوههای شیرین و مفید آن در جامعه متبلور میشود.
وی با اشاره به مصادیق شاخوبرگ اخلاقی شجره طیبه در جامعه گفت: شهید سردار سلیمانی در سفر به سوریه، ۱۷ شب متوالی بر زمین خوابید تا سربازانش در اتاق باشند و دکتر چمران در جبهه همیشه آخر از همه غذا میخورد. اگر این ازخودگذشتگیها و ایثار نبود، امروز ثمرات عملی آن همچون پیشرفتهای هستهای ایران، با وجود همه تحریمها و رشد ۴۲ درصدی مقالات علمی در حوزه علوم اسلامی، حاصل نمیشد.
امام جمعه موقت تهران درباره پیشرفتهای کشور گفت: امروز جوانان ما در المپیادهای علمی جهان میدرخشند، در صنعت پهپادی به خودکفایی رسیدهایم و اینها همه ثمرات همان درخت طیبهای است که ریشه در ایمان دارد.امام خمینی(ره) الگوی کامل و بینقص عمل صالح استحجتالاسلام ابوترابیفرد با استناد به آیات قرآن کریم به تبیین جایگاه «عمل صالح» در اسلام پرداخت و امام خمینی(ره) را الگوی کامل و بینقص این مفهوم قرآنی خواند.امام جمعه موقت تهران گفت: قرآن کریم بهصراحت اعلام میکند که معیار ارزش انسانها نه نسب و نژاد، بلکه تنها «عمل صالح» است. امام خمینی(ره) تمام عمر پربرکت خود را صرف انجام عمل صالح کردند و دغدغه اصلی ایشان همواره انجام وظایف الهی بود.وی تأکید کرد: بر اساس پژوهشهای قرآنی، عبارت «عمل صالح» ۶۳ بار در ۶۱ آیه تکرار شده که نشاندهنده محوریت این مفهوم در اندیشه اسلامی است. در ۴۸ آیه نیز ایمان و عمل صالح در کنار هم آمدهاند.حجتالاسلام ابوترابیفرد به ویژگیهای عمل صالح در فضایل اخلاقی امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: امام راحل با ۴۰ سال تدریس مستمر و تربیت ۱۲۰۰ شاگرد برجسته، ۱۲۴ بیانیه ضداستکباری و اقامه نماز جماعت در ۹۵ درصد روزها، حتی در بیمارستان، تجسم عینی عمل صالح بودند. ایشان در وصیتنامه خود فرمودند: تمام عمرم را در خدمت به اسلام صرف کردم.وی ادامه داد: امروز شاهدیم چگونه عمل صالح پزشکان متعهد موجب رشد ۷۰۰ درصدی مقالات علمی با محوریت اخلاق شده، یا چگونه خودکفایی ۸۵ درصدی در کالاهای اساسی، علیرغم تحریمها، ثمره همان روحیهای است که امام در جامعه نهادینه کرد.
امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: همانطور که امام فرمودند: «آنچه میماند عمل صالح است»؛ و ما نیز باید با الگوگیری از سیره ایشان و شهدایی چون سردار سلیمانی، جامعهای بر پایه ارزشهای الهی بنا کنیم.