• 1403/11/29 - 09:58
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین

در لغزش‌ها و خطاها نباید لجبازی کرده و خطای خود را توجیه کنیم/ خداوند از مؤمنین می‌خواهد یونس‌وار به خطاها و لغزش‌هایشان اعتراف کنند

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در همایش الگوهای برتر تبیینی استان قزوین که در سپاه استان برگزار شد، گفت: در لغزش‌ها و خطاها نباید لجبازی کرده و خطای خود را توجیه کنیم.

آیت‌الله حسین مظفری در همایش الگوهای برتر تبیینی استان قزوین و تجلیل از جهادگران تبیین استان که در سپاه صاحب الامر (عج) استان برگزار شد، اظهار کرد: همه ما در عین اینکه باید تمام تلاشمان را داشته باشیم که تقوای الهی را در زندگی رعایت کنیم، اما در گفتار و رفتار در معرض لغزشیم و معصوم نیستیم، فقط آن 14 نور مقدس بودند که از هر گونه خطا و اشتباه مصون و محفوظ بودند، غیر از آن‌ها حتی انبیای الهی از ترک‌اولی مصون نبودند.

در لغزش‌ها و خطاها نباید لجبازی کرده و خطای خود را توجیه کنیم

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهم اولیای الهی این بود که اگر دچار خطا و لغزش می‌شدند، خطا و لغزش خودشان را بر عهده می‌گرفتند و در صدد جبران آن برمی‌آمدند، این خیلی مهم است، گاهی ما خطا می‌کنیم و به جای اینکه خطایمان را بپذیریم و در صدد جبران آن برآئیم، دائم لجبازی کرده و سعی می‌کنیم خطای خود را توجیه کنیم و دیگران را مقصر جلوه دهیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: اولیای الهی وقتی دچار خطا و لغزش می‌شدند، به خطای خود اعتراف کرده و در صدد جبران بر می‌آمدند، برای مثال در داستان حوا و آدم (ع)، همه می‌دانیم وقتی خداوند آنان را خلق کرد، آن‌ها را در بهشت قرار داد و فرمود از میوه‌های درختان این میوه‌های بهشتی بخورید اما به این یک درخت نزدیک نشوید، این شجره ممنوعه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: شیطان به سراغ آن‌ها آمد و آن‌ها را وسوسه کرد، تا اینکه آن‌ها از میوه آن شجره ممنوعه هم تناول کردند، وقتی این اتفاق افتاد خداوند فرمود از اینجا بیرون بروید، دیگر جای شما اینجا نیست، وقتی مورد خطاب خدا قرار گرفتند به خودشان آمده و متوجه خطایشان شدند، قرآن عکس‌العمل آن‌ها را در این هنگام این‌گونه بیان کرده و می‌فرماید آن‌ها گفتند خدایا ما به خودمان ستم کردیم، اگر تو دست ما را نگیری و ما را مشمول مغفرت و رحمت خودت قرار ندهی، ما خسران‌زده خواهیم بود، یعنی این‌ها به اصطلاح توبه کردند، خدای متعال هم وقتی دید این‌ها پشیمان و توبه‌کار هستند، توبه‌شان را پذیرفت.

وی خاطرنشان کرد: مثال دوم داستان حضرت یونس (ع) است، ایشان مدتی در میان قوم خودش تبلیغ کرد، یعنی مانند شما جهاد تبیین کرد، اما هیچ کس به حرف او گوش نداد، حضرت یونس (ع) به درگاه الهی شکایت کرد، وحی نازل شد قوم تو قرار است عذاب شوند، وقتی این پیام آمد حضرت یونس (ع) شهر و دیارش را ترک و رفت.

آیت‌الله مظفری تأکید کرد: این در حالی بود که ایشان نباید این کار را می‌کرد، چون هنوز از سوی خدا دستور نیامده بود که قومت را رها کن، این به معنای ترک‌اولی بود.

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: خدای متعال در آیه 87 سوره انبیاء می‌فرماید «وذا النّون إذْ ذهب مغاضبًا فظنّ أنْ لنْ نقْدر علیْه فنادى فی الظّلمات أنْ لا إله إلّا أنْت سبْحانک إنّی کنْت من الظّالمین»، یعنی (و ذوالنون را یاد کن آنگاه که خشمگین رفت و پنداشت که ما هرگز بر او قدرتى نداریم تا در دل تاریکی‌ها ندا درداد که معبودى جز تو نیست منزهى تو راستى که من از ستمکاران بودم).

وی یادآور شد: مطابق این آیه، خدای متعال می‌فرماید حضرت یونس (ع) با ناراحتی و عصبانیت قومش را ترک کرد، در حالی که گمان کرد ما به او سخت نمی‌گیریم، اما ما نسبت به اولیای خودمان حتی از ترک‌ اولی هم نمی‌گذریم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: لذا در آن سفر دریایی که حضرت یونس (ع) رفت، نهنگی به سراغ قایقشان آمد، حاضران قرعه‌کشی کردند و حضرت یونس (ع) را به دریا انداختند تا طعمه این نهنگ شود و دست از قایق بکشد، وقتی ایشان در آب افتاد، نهنگ او را بلعید و رفت.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: وقتی یونس (ع) در شکم ماهی قرار گرفت، در آن ظلمت‌ها و تاریکی‌ها و در آن موقعیت بسیار حساس و خطرناک به خودش آمد و متوجه اشتباهش شد، او سریع دست به دامان خدا شد و به اشتباهش اعتراف کرد و گفت خدایا هیچ معبودی جز تو نیست، خدایا من تو را مقصر نمی‌دانم، تو از هر عیب و نقص منزهی، خدایا من به خودم ظلم کردم.

وی بیان کرد: خدای متعال در آیه 88 سوره انبیاء می‌فرماید «فاسْتجبْنا له ونجّیْناه من الْغمّ وکذلک ننْجی الْمؤْمنین»، یعنی (پس دعاى او را برآورده کردیم و او را از اندوه رهانیدیم و مؤمنان را نیز چنین نجات مى‌دهیم).

آیت‌الله مظفری خاطرنشان کرد: مطابق این آیه وقتی یونس (ع) در سخت‌ترین و خطرناک‌ترین حالات، صادقانه اعتراف کرد، سریع به کمکش رفتیم، دستش را گرفتیم و از غم و ناراحتی نجاتش دادیم؛ اگر یونس (ع) این کار را نمی‌کرد و به اشتباهش اعتراف نمی‌کرد تا روز قیامت در شکم نهنگ می‌ماند.

خداوند از مؤمنین می‌خواهد یونس‌وار به خطاها و لغزش‌هایشان اعتراف کنند

نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید این سنت الهی است، ای مؤمنین! شما هم وقتی گرفتار می‌شوید و خطا و لغزشی از شما سر می‌زند، باید یونس‌وار اعتراف کنید، نگویید آبرویم می‌رود یا خوار و ذلیل می‌شوم، خداوند بلافاصله دستتان را می‌گیرد و کمکتان می‌کند، اباعبدالله الحسین (ع) می‌فرماید خواری دنیا بهتر از آتش جهنم است.

وی تصریح کرد: بنابراین این تهدید برای حضرت یونس (ع) تبدیل به یک فرصت شد، حضرت یونس (ع) مدبرانه عمل کرد و به خدا نزدیک‌تر شد و این برای او تبدیل به یک معراج شد.

امام جمعه قزوین یادآور شد: این یک ویژگی مهم اولیای الهی است، ما هم باید یاد بگیریم، برای مثال اگر در منزل زن و شوهر با هم بحثشان می‌شود، اشتباهاتشان را قبول کنند، با هم دوستانه صحبت کنند و مشکل را حل کنند، در اجتماع هم اگر افراد اشتباهشان را بپذیرند، اینقدر دردسر و مشکل در جامعه ایجاد نمی‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: یکی از ویژگی‌ها و عذاب‌هایی که قرآن برای اهل دوزخ شمرده، این است که دوزخیان در جهنم با هم درگیرند، یعنی تقصیرات را به گردن هم می‌اندازند، سیاهی‌لشکرها یقه رؤسایشان را می‌گیرند و می‌گویند شما ما را اغفال کردید، آن‌ها هم می‌گویند ما به شما اجبار نکردیم که همراه ما باشید، قرآن می‌فرماید عذاب هر دو گروه مضاعف است، چرا که هم خودشان اشتباه کردند و هم دیگران را به اشتباه انداختند و به دنبال خود کشاندند.

وی عنوان کرد: خدای متعال در آیه 64 سوره ص می‌فرماید «إنّ ذلک لحقٌّ تخاصم أهْل النّار»، یعنی (این مجادله اهل آتش قطعا راست است)، بنابراین دشمنی دوزخیان با یکدیگر یک حقیقت است.

آیت‌الله مظفری بیان کرد: آیا اینکه دوزخیان اشتباهشان را گردن یکدیگر می‌اندازند، این ویژگی را در دوزخ پیدا کرده‌اند یا در دنیا هم این گونه بوده‌اند؟ آن‌ها این ویژگی را از دنیا با خود به دوزخ برده‌اند و در دنیا چنین روحیه‌ای داشته‌اند، آن‌ها در دنیا هم هیچ موقع به اشتباهات خود اعتراف نمی‌کرده‌اند و دائم دیگران را مقصر می‌دانسته‌اند.